8:26 AM

(0) Comments

Sekali lagi menganjak paradigma

Motorev Schulleiter


Kawasaki Ninja ZX-6R  mula diperkenalkan pada tahun 1995 dan mempunyai ramai pengikut di kalangan peminat motosikal sport, di samping bersaing dengan jayanya dengan model jenama lain dalam kelasnya. Ia merupakan motosikal kelas pertengahan 'middleweight' yang telah menjadi kegemaran penunggang tegar untuk mengasah lutut pada hujung minggu lantaran  kepelbagaian kegunaannya dan juga ciri-ciri mudah-kendali yang dimiliki motosikal siri ini.


Kawasaki memecah tradisi pada akhir 2002 dengan meningkatkan kapasiti siri ini dari 599 cc kepada 636 sentimeter padu, tetapi masih menawarkan sebuah model berasingan ZX-6RR yang kekal dengan 599 cc bagi kegunaan dalam kelas perlumbaan 600cc.

Selepas empat tahun penawaran model ZX-6R  636 cc tersebut, Kawasaki mengorak satu lagi langkah (ke belakang...?) dengan mengeluarkan hanya satu model ZX-6R bagi tahun 2007 yang kembali menyesarkan 599 cc. Pada tahun 2009 model ini telah mengikut langkah rekabentuk abangnya iaitu ZX10R dengan rekabentuk lebih menawan di samping menyisihkan 10 kg daripada model sebelumnya. Perubahan yang apling besar merupakan ekzos tradisional yang kembali menjurus ke bawah, tidak seperti ekzos bawah pelana model 2008, dan juga pengenalan penyeraphentak Showa Big Fork di bahagian hadapan, yang membolehkan pengendalian junaman yang lebih progresif sewaktu membrek keras.
 Kawasaki Malaysia Sdn Bhd telah memperkenalkan model ZX6R bagi tahun 2013 di MotoGP Sepang pada 21 Oktober lepas. Ia telah direka semula untuk menawarkan sebuah supersport paling versatil. Evolusi adalah satu perkara yang baik, dan mungkin itulah sebabnya yang lebih besar selalunya lebih baik. Kapasiti enjin ZX6R telah ditingkatkan semula, sekali lagi ke 636cc, meningkatkan kuasa kuda nya di samping memperbaiki daya kilas dalam julat pertengahan, dan didatangkan dalam kerangka aluminium yang baru dan juga fork hadapan omboh besar dengan fungsi berasingan.

Fork Showa pelbagai Fungsi dan Big Piston Fork itu menawarkan kedua-dua prestasi perlumbaan dan juga kebolehgunaan seharian. Pra-bebanan dan redaman (plantunan dan mampatan) telah dipisahkan bagi memudahkan persediaan dan penalaan. Semua pelarasan terletak di bahagian atas tiub fork: Pra-bebanan di sebelah kiri; redaman mampatan dan lantunan di sebelah kanan.


Brek radial dengan angkup monoblok menyampaikan rasa yang lebih mantap pada tuil untuk kawalan membrek yang dipertingkatkan. Brek cakera besar 310 mm berkelopak dan silinder induk jejari melengkapkan pakej brek depan disamping memastikan kuasa brek yang baik. Cakera brek kelopak 220 mm dan angkup tunggal mengawal roda belakang.

Klac ZX636 ini kini lebih ringan untuk dituil daripada model sebelumnya, lengkap dengan fungsi gelinciran (slipper) untuk mengelakkan roda belakang terkunci semasa penurunan gear dalam rpm tinggi. Klac FCC ini telah dibangunkan berdasarkan maklum balas dari litar lumba, dan menggunakan dua jenis sesondol (cam) yang membuat operasi klac lebih ringan.

636 ini juga menawarkan 2 mod pilihan kuasa: Kuasa Penuh, atau tetapan Rendah yang memberi 80% kuasa dengan tindak balas pendikit yang lebih lembut dan terkawal. Harga jualannya yang sebanyak RM69, 900 CBU ini termasuklah sistem Kawasaki  Kawalan Pacuan Kawasaki (KTRC) yang mula-mula ditawarkan pada ZX10R. Terdapat lampu kuning pada bahagian atas kiri kelompok meter yang menandakan bila ianya beroperasi, dan pemulasan pendikit penuh dengan penentuan tahap 1 KTRC cukup untuk membuktikan keperluan sistem ini apabila melihat ianya beroperasi sewaktu mengendalikan lebihan kuasa enjin yang datang segera dengan pembukaan pendikit yang berlebihan. KTRC ini juga boleh dimatikan jika diperlu, seperti untuk kegunaan trek di mana seseorang penunggang itu mungkin mahu melakukan gelinciran kuasa (power-slide) sewaktu memasuki selekoh....

Bacaan maklumat mampu dilakkan sepintas lalu, dengan mengimbas tachometer analog, dan juga skrin LCD pelbagai fungsi yang memaparkan tahap KTRC, mod kuasa dan petunjuk tunggangan menjimatkan. Angka penunjuk kedudukan gear besar memberikan maklumat segera kepada penunggang, dan terdapat juga jam untuk paparan pilihan, bagi mereka yang suka menepati masa.

Kerangka yang dibangunkan oleh maklumat perlumbaan merupakan kunci kepada pengendalian hebat Ninja ZX-6R, kestabilan dan keupayaan untuk menukar garis tuju menurut kehendak kita, ditambah dengan maklum balas jalan yang baik. Penampilannya, ketangkasan, keselesaan, keyakinan: mungkin semua ini tidak pernah mampu digabungkan sebelum ini bagi sebuah supersport


Enjin 636cc, 4-lejang sebaris sejukan cecair
Gerek x lejang 67,0 x 45,1 mm
Nisbah mampatan 12.9:1
Injap / Induksi sistem DOHC, 16 injap
Sistem suntikan bahan api: Keihin ø38 mm x 4
Pencucuhan Digital
Transmisi jenis kaset 6-kelajuan
Hantaran akhir rantai
Nisbah pengurangan hantaran 1,900 (76/40)
Nisbah Gear: 1hb 2,846 (37/13)
Nisbah Gear: 2 2,200 (33/15)
Gear nisbah: 3 1,850 (37/20)
Nisbah Gear: 4 1,600 (32/20)
Nisbah Gear: 5 1,421 (27/19)
Nisbah Gear: 6 1,300 (26/20)
Nisbah pengurangan akhir 2,688 (43/16)
Klac basah berbilang cakera, manual
Kerangka jenis Perimeter, aluminium acu
Rake / Trail 23.5 ˚ / 101 mm
Jarak penurunan depan 120 mm
Jarak penurunan belakang 134 mm
Roda depan 120/70ZR17M/C (58W)
Roda belakang 180/55ZR17M/C (73W)
Sudut stereng, kiri / kanan 27 ˚ / 27 ˚
Gantungan/suspensi depan: 41 mm fork terbalik laras Penuh (0-15 mm)
Gantungan/suspensi belakang: Bottom-Link Uni-trak dengan penyeraphentak gas laras Penuh (5,5-15,5 mm)
Brek, Dwi depan semi-terapung 310 mm (x t5 mm) cakera kelopak. monobloc, 4 omboh, jenis Nissin
Cakera brek, belakang 220 mm (x t5 mm) kelopak, omboh aluminium, jenis Nissin
Dimensi
Dimensi (P x L x T) 2,085 mm x 705 mm x 1115 mm
Tapak roda 1395 mm
Kelegaan tanah 130 mm
Ketinggian pelana 830 mm
Kapasiti bahan api 17 liter
Kuasa maksimum 96,4 kW {131 PS} / 13.500 rpm
Kuasa maksimum dengan RAM Udara 101 kW {137 PS} / 13.500 rpm
Tork maksimum 71 N.m {7.2 kgf.m} / 11.500 rpm











0 Responses to "Sekali lagi menganjak paradigma "

Post a Comment